Alle selskaper som faller inn under VINCI Energies i Norge omfattes av åpenhetsloven og kommer inn under begrepet større virksomhet i lovens § 3 bokstav a punkt 1-3.
VINCI Energies Norway AS har gjennomgående hatt sterkt fokus på samfunnsansvar, etikk, åpenhet og bærekraft (ESG). Vi inngår i VINCI SA-konsernets omfattende ESG etterlevelses-system.
Åpenhetsloven skal fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt sikre allmenheten tilgang på informasjon.
VINCI Energies Norway AS med datterselskaper omfattes av åpenhetslovens og kommer inn under begrepet større virksomhet i lovens § 3 bokstav a punkt 1-3.
Vi gjør aktsomhetsvurderinger utført i henhold til Åpenhetslovens §4 bokstav a-f :
Det er gjennomført en kartlegging av leveransekjedene. VINCI Energies Norway AS m/datterselskaper opererer i Norge og kjøper i hovedsak produkter og tjenester fra anerkjente leverandører etablert i Norge. Kun unntaksvis importeres varer, da primært fra etablerte og anerkjente Europeiske virksomheter. VINCI Energies Norway AS med datterselskaper har årlig ca. 3500 aktive leverandører. 20% av leverandørene står for 80% av varekjøpet. Ingen av leverandørene holder til i utviklingsland, sanksjonerte land eller i områder kjent som lavkostland.
Det er identifisert følgende risikoer knyttet til Åpenhetsloven:
Leverandører av materiell – materiell kjøpt i Norge av leverandører etablert i Norge
Leverandører av tjenester – tjenester produsert i Norge av norske leverandører
For underentreprenører til våre prosjekter er det innført krav om pliktig medlemskap i Achilles StartBANK. Medlemskap i StartBANK vår evne til å kontrollere at leverandøren har gyldige forsikringer, er ajour med skatt/offentlige avgifter, samt har et fungerende internkontrollsystem. Innmeldte leverandører overvåkes, systemet sender meldinger om endringer til enhver tid. I tillegg innhentes og analyseres regnskapstall for å vurdere virksomheten mht. økonomi og lønnskostnader, både i forhold til dens finansielle stilling og risiko for sosial dumping. Summen av disse tiltakene er med på å redusere risiko med underleverandører.
For produktleverandører innhentes regnskapstall og det gjøres en vurdering av soliditet og seriøsitet. Det blir f.eks. foretatt søk på internett for å se om det forefinnes ufordelaktig informasjon mht ansattforhold, rettssaker og korrupsjon.
Det er i 2024 gjennomført analyser og gjennomgang av større leverandører. Disse står for over 75% av alt innkjøp. Det ble ikke avdekket manglende respekt for menneskerettigheter eller utfordringer med anstendige arbeidsforhold i denne gjennomgangen.
Alle våre kontraktsmaler inneholder: